گلبرگ زعفران سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد. دم کرده گل زعفران بسیاری از امراض را رفع کرده که بیشتر در این مقاله با آنها آشنا خواهید شد. در گذشته گلبرگ های بنفش زعفران را دور می ریختند اما در حال حاضر از این گلبرگ ها علاوه بر استفاده دارویی در صنعت رنگرزی نیز استفاده می شود.

خواص دارویی گل زعفران

سرطان

گل زعفران منبعی از ترکیبان فانکشنال و ضد رادیکال به شمار می‌رود که خاصیت ضدسرطانی دارد. آنتوسیانین ها که زیرگروهی از فلانوئیدها هستند مسئولیت ایجاد رنگ دهی بنفش، قرمز و آبی به گل و میوه ها را دارند. این ماده بسیار ارزشمند به دلیل تاثیر بر آنتی اکسیدان ها خاصیت ضدالتهاب و سرطان ایجاد می‌کند. یکی از خواص گلبرگ زعفران درمان کبد است.

کاهش فشارخون

یکی از داروهایی که می توانید برای کاهش فشار خون البته با تشخیص پزشک استفاده کنید، دم کرده گلبرک زعفران است.

بیماری های قلبی

گل زعفران خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. مواد سرشار از آنتی اکسیدان در حفظ سلامت قلب مفید هستند. گلبرگ های گونه کروکوس که زعفران در این گروه قرار می‌گیرد از ترکیبات گلیکوزیدی، فلانوئیدی و آنتوسانین بهره می‌برند. این ترکیبات دارای خاصیت ضد اکسیدان هستند. دیگر خواص گلبرگ زغفران آنتی رادیکال بودن آن است که بدن و قلب را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کند.

درمان افسردگی

عصاره اتانول در بدن فعالیت ضدافسردگی انجام می‌دهد. مولکول های فعال گل زعفران با هم ترکیبات فنولی تشکیل می‌دهند. فلانوئید و آنتوسیانین دو ماده فنولی هستند. آنتوسیانین کاهش درد و شادی آوری خوانده می‌شود که در درمان افسردگی تاثیر بسیار زیادی دارد.

درمان اختلال خواب

دم کرده افرادی که دچار بی خوابی هستند با دم کرده گل زعفران می توانند  از دم کرده گل زعفران برای رفع بی خوابی استفاده کنند. زعفران با خواص آرام بخشی که دارد به داشتن خواب راحت نیز کمک می کند.

تسکین اعصاب

از خواص گل زعفران می توان به تسکین اعصاب اشاره نمود. دم کرده گل زعفران در جلوگیری و درمان حمله های عصبی کاملا اثر دارد. برای درمان سر درد نیز می توان از دم کرده گل زعفران استفاده نمود.

درمان گلو درد و سرفه

اگر به گلو درد دچار شدید و یا سرفه می کنید  یا حتی سرما خوده اید بهترین راه برای خلاص شدن از آنها نوشیدن دم کرده گل زعفران است. گل زعفران خلط آور بوده و موجب تحریک سیستم تنفسی می شود. در برخی از کشورها از گل زعفران برای بهبود آسم استفاده می کنند.

بهبود دید چشم

از دیگر خواص گلبرگ زعفران بهبود دید چشم و کمتر شدن احتمال نابینایی می باشد.

دفع سنگ مثانه

از فواید دم کرده گل زعفران می توان به دفع سنگ مثانه اشاره کرد. مصرف دم کرده گل زعفران باعث خرد شدن سنگ و دفع راحتتر و بهتر آن می گردد.

جلوگیری از پوکی استخوان

پیشگیری از پوکی استخوان از دیگر خواص گلبرگ های زعفران می باشد. ترکیبات زعفران باعث جذب بهتر کلسیم به بدن شده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

توجه: در زمان بارداری مصرف زعفران موجب سقط جنین می شود بنابراین در این زمان از مصرف گل زعفران و خود آن خودداری فرمایید.

لینک کوتاه مقاله: https://mini-magazine.ir/?p=64

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *