زعفران می تواند از بروز بسیاری از بیماری های شایع در زنان جلوگیری کند. زعفران آرامش بخش، تقویت کننده مو و پوست و تسهیل کننده قاعدگی و خون ساز می باشد.
در این مقاله تعدادی از بیماری های شایع زنان را نام برده و توضیح خواهیم داد که چگونه زعفران می تواند از بروز آنها جلوگیری کند.

بیماری قلبی

بیماری‌های قلبی اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در زنان است. زعفران منبع غنی پتاسیم محسوب می‌شود، این ماده یک عنصر مهم در حفظ سلامت قلب است. پتاسیم باعث اتساع و بزرگ شدن رگ‌ها و عروق خونی می‌شود و به همین دلیل فشار خون را کاهش می‌دهد. پتاسیم موجود در زعفران همچنین از تصلب شریان، سکته قلبی و سکته قلبی جلوگیری می‌کند. همان‌طور که گفته شد زعفران حاوی ماده‌ای به نام کروسین است که می‌تواند سطح کلسترول خون را تنظیم کند، به همین دلیل این ادویه برای سلامت قلب بسیار مفید است.

پوکی استخوان

این عارضه که در هر دو جنسیت مشاهده می‌شود از تراکم بافت استخوانی در بیماران می‌کاهد و البته بیشتر مبتلایان به آن را زنان تشکیل می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان هر دو زن بالای 50 سال یک مورد شکستگی استخوان ناشی از این عارضه گزارش می‌شود. درد کمر، کوتاه شدن قد و شکسته شدن راحت استخوان از جمله علائم این بیماری هستند.

پیشگیری از پوکی استخوان از دیگر خواص گلبرگ های زعفران می باشد. ترکیبات زعفران باعث جذب بهتر کلسیم به بدن شده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

بیماری های پوستی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زعفران دارای خواص ضد پیری است. از خواص زعفران برای پوست صورت می‌توان به نرمی، انعطاف و درخشندگی اشاره کرد. کاربردهای معمولی زعفران می‌تواند باعث سفید شدن پوست، جلوگیری از جوش، از بین بردن زخم و لکه‌های تیره پوست و دیگر لکه‌های پوستی نیز بشود. زعفران حاوی ویتامین ب ۱۲ است.

فشارخون

تنها روش آگاهی از مبتلا بودن به این بیماری، کنترل مرتب فشارخون است. همچنین در افرادی که سابقه ارثی ابتلا به فشارخون بالا وجود دارد، معاینات دائمی توصیه می‌شود. سردردهای شدید، خستگی، مشکلات بینایی، درد قفسه سینه و مشکل در تنفس از علائم این عارضه به حساب می‌آیند.

یکی از داروهایی که می توانید برای کاهش فشار خون البته با تشخیص پزشک استفاده کنید، دم کرده گلبرک زعفران است.

افسردگی

مبتلایان به این بیماری اغلب در تمرکز کردن، به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌گیری دچار مشکل می‌شوند. همچنین خستگی، نداشتن انرژی کافی، بی‌خوابی، حساس بودن، افزایش اشتها یا کاهش آن از دیگر علائم این اختلال روانی به حساب می‌آیند.

تحریک ذهن و مغز یکی از تأثیرات سلامتی زعفران محسوب می‌شود. مطالعات گوناگون نشان داده‌اند که کلاله‌های گیاه که زعفران اصل محسوب می‌شود و گلبرگ‌های آن تأثیرات مشابهی روی روحیه افراد می‌گذارند و در واقع مانند داروهای ضد افسردگی عمل می‌کنند، پس خواص گلبرگ زعفران منحصر به فرد است.

یائسگی

یائسگی مرحله‌ای طبیعی در زندگی زنان است که وقتی زمان آن فرا می‌رسد تغییرات هورمونی در تخمدان‌ها بروز کرده و به طور طبیعی عادت ماهیانه و متعاقب آن،‌ تخمک‌گذاری متوقف می‌شود. یائسگی معمولا در سن 45 تا 55 سالگی بروز می‌کند و علائم آن شامل نامرتب شدن دوره‌های عادت ماهیانه، گُرگرفتگی، تعریق در شب و مشکل جدی در خواب هستند.

سندرم پیش از قاعدگی به دلیل هورمون‌های مختلفی به وجود می‌آید که هم‌زمان موجب ویرانی می‌شود. زعفران می‌تواند تا حدودی بر سیستم غدد درون‌ریز تأثیر بگذارد و باعث آزاد شدن برخی از هورمون‌ها (یا مواد شیمیایی مربوط به اعصاب) شود که برای کنترل سندرم پیش از قاعدگی مانند سراتونین مفید است. سراتونین هورمون شادی است و به کاهش شدت تغییرات خلق و خو در زنان کمک می‌کند. این ماده خوراکی همچنین برای بلوغ دیررس در دختران مفید است.

ریزش مو

برای رشد سریعتر مو می توانید از زعفران استفاده کنید. زعفران با استحکام‌بخشی تارهای مو از ریشه تا نوک از ریزش مو جلوگیری می کند.

لینک کوتاه مقاله: https://mini-magazine.ir/?p=66

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *